Kolem elektromobilů stále panují různé mýty, omyly a polopravdy. Jak je to tedy doopravdy? Pro koho mají smysl?

Je to ekologické?

Spousta řidičů, se domnívá, že elektromobil = ekologie. Dle posledních průzkumů jsou v celkovém pohledu vozy poháněné elektromotorem ekologičtější. Není to ale až tak jednoznačné, jak se nám snaží namluvit různá ekologická hnutí a vlády států. Největší problém je v současné době s bateriemi, jejich obtížná likvidace. Konec životnosti takové baterie se dá ovšem při správném zacházení očekávat klidně nejdříve po 500 000 km najetých kilometrů. Není tedy možné vidět vozy na baterky v tom nejrůžovějším světle. Jejich přínos pro životní prostředí záleží na mnoha faktorech. S životností problém není, s likvidací ano.

Jak daleko dojedeš?

Po českých domácnostech převládá názor, že reálný dojezd elektromobilů je tak malý, že se s nimi nedá jet dál, než okolo komína. Není to pravda! Ano, jsou takové elektromobily, ale s většinou se dá zvládnout i delší trasa. Při správném stylu jízdy bez problému zvládnou i kolem 300 – 500 kilometrů na jeden zátah. Ne každý je ovšem ochoten být takto limitován, na druhou stranu, jak často ujedete za den víc než 200 kilometrů?

Co je pravý elektromobil?

Za opravdový elektromobil se však dají považovat pouze vozy, které jsou poháněné čistě elektřinou. Tzn. že mají velkou baterii a je nutné je dobíjet. Žádný mild – hybrid se spalovacím motorem atd. Skutečný elektromobil má kvalitní rekuperaci energie a vše je přizpůsobeno co největšímu dojezdu. Díky tomu, že mají elektromotor, nemusí mít drahé komponenty, jako například vstřikovací trysky, turbo nebo dvojhmotový setrvačník. Pohonný systém je extrémně jednoduchý a levnější na údržbu. Běžně tak elektromobily najedou vyšší stovky tisíc kilometrů bez závad než ty se spalovacím motorem.

Jak jedou?

Většina elektromobilů jede velmi slušně a vozy nemají problém při rozjezdu držet krok i se silnějšími spalovacími vozy. Elektromotor totiž poskytuje maximální krouticí moment už od nejnižších otáček a jeho reakce je tak okamžitá. Nečeká se na žádné turbo, prostě při sešlápnutí plynu to jede a hned.

Je to levnější?

Ano i ne. Oproti spalovacím motorům vychází ekonomika elektromobilů na ,, cca poloviční peníze za “palivo”. Záleží ale kde a jak se dobíjí baterie. Pokud na rychlonabíječce, u dálnice nebo ve městě, může to vyjít i dráž než klasické palivo! Doba nabíjení ale bude také odlišná, u výkonných nabíječek se není problém dostat na 80 % nabití za 30 minut. Z klasické zásuvky na 230 V budete některé elektromobily nabíjet i více než 10 hodin. U domácího nabíjení je už ale ekonomika na straně majitele – tedy opravdu levnější než benzín, nafta atd.

Že bych si ho koupil?

To si musí každý spočítat a zvážit, jestli a jaký elektromobil se mu vyplatí. Cena elektromobilu je o dost vyšší, než u vozů se spalovacím motorem. Úsporu je tak nutné vidět v dlouhodobém horizontu. Také je potřeba uvážit, jestli často spěcháte nebo jste schopni se na půl hodinky zastavit u nabíječky. Elektromobilita je stále tak trochu životní styl, se svými klady i zápory, ale budoucnost je to určitě hlavně v kombinací s vlastním zdrojem elektřiny z fotovoltaické elektrárny.