Aktuálně je u majitelů elektromobilů v české republice podpora daná například tím, že se neplatí silniční daň a auta mohou zdarma v Praze parkovat i v tzv. modrých zónách určených pro rezidenty. Funguje u nás také dotační program, který vypisuje od roku 2016 vláda a to pro podnikatele a úřady, ne pro soukromé majitele. Jsou určena specifika a omezující podmínky. Například nemohou dotace získat hotely, lázně, restaurace. Jinak lze v programu podle velikosti firmy získat dotaci až 250 000 Kč na nákup elektromobilů. Cena osobního elektromobilu ale nesmí překročit 1 250 000 Kč. Výše dotací je dle velikosti firmy od 20 do 30%.
Od dubna 2019 si mohou majitelé elektromobilů navíc vyzvedávat zdarma nové registrační značky ačínající „EL“. Tyto značky je do budoucna budou opravňovat k čerpání dalších výhod. Jedná se například o osvobození od placení dálničních poplatků ( úspora 1500 kč za rok ) nebo v některých městech možnost využívání vyhrazených jízdních pruhů i pro MHD. Další výhodou je, že odběr elektřiny pro dobíjení elektromobilů nepodléhá spotřební dani. To se o ostatních pohonných hmotách říci nedá, tam mnohdy daň převyšuje cenu paliva. Otázka ovšem zní – stačí to? Je to podpora dostatečná? V porovnání s jinými státy Evropy se zdá že s podporou elektromobility citelně zaostáváme.
Na špici v podpoře elektromobility ze strany státu jsou severské země. Vezměme jako příklad Norsko – to se už v roce 2017 stalo prvním státem na světě, kde podíl elektromobilů a hybridů na prodeji nových aut překonal 50 %. Majitelé elektromobilů v Norsku také neplatí mýtné na dálnicích, dále neplatí za registraci vozidla, mají nižší silniční daň a neplatí za průjezdy tunely a plavbu trajekty. Největší úleva je osvobození od DPH, která je v Norsku poměrně vysoká. Tak jsou elektromobily ve výsledku levnější než vozidla se spalovacími motory. Pro zajímavost, nejprodávanějším elektromobilem je AUDI e-tron.
Další dobrý příklad při podpoře elktromobilů je Francie. Ta zavedla podporu čisté mobility už v roce 2008 a její výši pravidelně aktualizuje podle situace na trhu. Od začátku roku 2020 činila dotace na nákup jednoho elektrického vozidla 7 000 eur (orientačně cca 190 000 Kč). Dalších 4 000 eur (asi 100 000 Kč) k tomu mohl zákazník získat za vyřazení dieselového automobilu vyrobeného před rokem 2006.
Silná podpora elektroaut je i v Německu. Zde byla od května 2016 schválena dotace na nákup vozidel s čistě elektrickým pohonem ve výši 4 000 eur, v případě hybridů to bylo 3000 eur. Od léta 2020 je ale podpora již až 9000 eur dle ceny vozu. U plug – in hybridů je to až 6 750 eur. Další výhodou je, že majitelé 10 let neplatí daň. Dalších 2,5 mld. eur dá Německo na podporu stavby nabíjecí infrastruktury. Také bude nově vyžadovat, aby se na všech čerpacích stanicích mohly také nabíjet elektromobily.
Z výše uvedeného vyplývá, že v ČR podpora elektromobilyty ze strany státu stále ještě pokulhává stejně jako podpora solárních panelů a tak nezbývá než doufat, že i u nás se bude brzy blýskat na lepší časy….