Také jste si už říkali, proč nejsou vzhledem k vývoji fotovoltaiky v prodeji elektromobily se solární střechou? Vždyť v létě jsou plná parkoviště aut na nestíněných plochách a to už by nějakou tu energii hodilo ne?
Teorie je pěkná věc, pojďme se podívat trochu do reality. Instalovat na střechu elektromobilu solární panel a tím potom dobíjet baterii, by neměl být zásadní problém. Proč tomu tak tedy není? Hlavní důvod je výkonové omezení 150 W na m2. Střechy aut bývají větší, na 2 m2 a výkon 300W není problém se dostat. Tento výkon samozřejmě není použitelný na přímý pohon motoru, ale baterii by nebyl problém dobíjet.
Za hodinu průměrného slunečního osvitu je vyrobena solární energie ve výši 300 watthodin, jednu kilowatthodinu vyrobíme orientačně přibližně za 3 hodiny. Při jasné obloze a dobré poloze na osluněném parkovišti můžeme za celý letní den získat solární energií až 4 kWh. Pokud bude pod mrakem, kratší den, při pohybu automobilu nebo ve stínu, bude výroba elektrické energie probíhat také, ale výkon v reálu bude třeba poloviční. No a v případě že auto bude v tmavé garáži, nevyrobí se nic.
Když si tedy vezmeme tu nejideálnější možnost, že máme auto celý den na přímém slunci a fotovoltaikou vyrobíme 4 kWh, zjistíme, že na tuto hodnotu je schopno ujet okolo 25 km. Což není žádná velká sláva. Pro srovnání – z domácí nabíječky toto množství dobijeme za hodinu. V případě rychlonabíječky už za 3 minuty. Při tarifu D27d jsme na ceně za dobití okolo 27 Kč.
Při tzv. normálních podmínkách slunečního svitu, pohybu auta, částečným zastíněním jsme tedy na 1-2 kw, které si z nabíječky dobijeme za pár minut. To už ztrácí smysl vzhledem k pořizovací ceně solární střechy elektromobilu. Kapacita baterií dnešních elektromobilů je mezi 30-100 kWh, tedy výše uvedené hodnoty jsou víceméně zanedbatelné. K plnému dobití auta bychom museli v ideálním případě celý měsíc nechat auto stát na slunném místě a nikam nejezdit.
Zajímavou možností by mohlo být v letních dnech to, že by se auto „zadarmo klimatizovalo“ pomocí takto vyrobené elektřiny. Ale i přes to by úspory nebyly tak vysoké, že by se tato investice vyplatila. Toto může dávat smysl spíše u dodávek logistických firem se spalovacím motorem, které často startují. Zde by panel na střeše s nízkým výkonem průběžně dobíjel startovací baterii vozu a tím podstatně prodlužoval její životnost.
Dále to má smysl i u karavanů, kde je převážná část spotřeby v případě kdy motor neběží a používání spotřebičů je vyšší.
Pro využití u elektromobilů dává smysl instalace střech na solárních parkovištích nebo garážových stáních, kdy auta jsou ve stínu a nabíjejí se solární elektřinou ze slunce. Klasická fotovoltaika má lepší podmínky pro výrobu a využití v běžném životě.